بلینکن در ریاض از ایران چه گفت؟ 

وزیر خارجه آمریکا در سفر به ریاض و در نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس مجددا از سیستم یکپارچه دفاع موشکی برای مقابله با ایران سخن به میان آورد.
کد خبر: ۱۸۴۵۴
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

وزیر خارجه آمریکا در سفر به ریاض و در نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس مجددا از سیستم یکپارچه دفاع موشکی برای مقابله با ایران سخن به میان آورد.

آنتونی بلینکن گفت: حمله به اسرائیل تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

سیستم یکپارچه دفاع موشکی در طول دو سال گذشته به دستورکار اصلی تیم سیاسی و امنیتی دولت بایدن در خاورمیانه تبدیل شده، اما پیچیدگی های اجرای آن باعث شده تا در حاشیه باقی بماند و هر ازچندگاهی مقامات کاخ سفید در سفر به پایتخت های عربی دوباره از آن یاد کنند.

واقعیت این است که دفاع یکپارچه بخشی از کلان پروژه ادغام اسرائیل در منطقه و امتداد توافقات ابراهیم برای عادی سازی روابط شورای همکاری خلیج فارس و در راس آن عربستان با اسرائیل است.

ایالات متحده امیدوار است با توافقات عادی سازی عربی-عبری و فراگیر شدن آن هم مسئله اسرائیل-فلسطین حل شود و هم تمرکز موثرتری بر مسئله تهدید ایران گذاشته شود و در نهایت آمریکا بتواند سیاست چرخش به سمت شرق و کاهش حضور نظامی در خاورمیانه را یک گام به پیش ببرد.

اما فقدان زیرساخت های لازم، سطوح و ساختارهای متفاوت نظامی و از همه مهمتر تلقی متفاوت بازیگران عربی از مسئله تهدید ایران باعث شده تا همچنان این طرح در حد اظهار نظر باقی بماند.

آنچه می‌تواند دفاع یکپارچه را عملیاتی کند، شکل‌گیری توافقات کلان بین آمریکا-عربستان و اسرائیل درباره عادی سازی و پایان دادن به جنگ غزه است که در حال حاضر چنین معادله‌ای در دسترس نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

tags # آمریکا
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون